chwilowy brak towaru
W podręczniku Przeszłość i dziś dla klasy 2 część 1 znajdują się teksty epoki romantyzmu. Materiał nauczania jest ułożony chronologicznie i podzielony na działy według epok historycznoliterackich, a te – na rozdziały odpowiadające najważniejszym zagadnieniom poszczególnych epok.
Chronologiczny układ treści nauczania pozwala uczniom poznawać literaturę i kulturę ze świadomością cyklu historycznoliterackiego, w „naturalnym" porządku i w różnorodnych kontekstach. Stałą cechą serii "Przeszłość i dziś" jest wiązanie perspektywy historycznej i współczesnej.
Tej zasadzie podporządkowano prezentację i interpretację zjawisk kultury. Precyzyjnie dostosowana faktografia ilustruje żywe dziedzictwo, budujące i wzbogacające współczesność. Komponent Dialogi z tradycją służy uświadomieniu uczniom, jak teksty współczesne nawiązują do przeszłości i jak przeszłość ożywa dzięki współczesnym reinterpretacjom.
W centrum uwagi autora pozostaje tekst literacki. Jego interpretacja ma służyć refleksji nad kondycją człowieka we współczesnym świecie i sprzyjać kształtowaniu tożsamości ucznia. Podręcznik jest wystarczającym źródłem do poznania tych utworów, które podstawa programowa zaleca czytać we fragmentach.
Dzieła, które mają być poznane kompletnie, są reprezentowane fragmentami i omówieniami całości. Każdy tekst literacki jest opatrzony Wskazówkami do analizy i interpretacji, które są dla ucznia zachętą i instrukcją do pracy z tekstem, a także samodzielnego odkrywania jego struktury i sensów.
Lektury przeznaczone do czytania w całości posiadają – oprócz pokrywy fragmentów – tzw. Przewodniki po lekturze. Znaczną częścią opracowania lektur są niebanalne, zróżnicowane, nieschematyczne polecenia dla uczniów (Czytamy, analizujemy, interpretujemy).
Jednym z ważnych celów tych poleceń jest kształtowanie świadomości kształtu językowo-stylistycznego i niesionych poprzez ów kształt znaczeń. Lektura tekstów literackich i odbiór tekstów kultury używana jest także jako okazja do doskonalenia umiejętności komunikacyjnych (tworzenia tekstów własnych).
Przewidziane w podstawie programowej zagadnienia językoznawcze zostały omówione w odrębnych rozdziałach, zintegrowanych – tam, gdzie było to możliwe – z treściami z zakresu literatury i kultury. Poza materiałem historycznoliterackim i językoznawczym podręcznik wprowadza rozmaite interdyscyplinarne konteksty interpretacyjne: plastyczne, filozoficzne, kulturowe i historyczne i biograficzne.
ciekawy wybór dzieł plastycznych ma sprzyjać pogłębionej refleksji nad kulturą, a przede wszystkim – pomagać w zrozumieniu tekstów literackich. Mnóstwo ilustracji zostało opatrzonych rozbudowanym komentarzem, który wprowadza ucznia w podstawy odbioru dzieła sztuki, i poleceniami ukierunkowującymi interpretację.
Naprzemienny układ dostępnie napisanych partii wykładowych, „okienek" z wiadomościami encyklopedycznymi bądź ciekawostkami, ciekawych i nieschematycznych streszczeń utworów. Taki kształt książki nawiązuje do należycie uczniom znanej formy hipertekstu.
niebanalna, a zarazem prosta i krystaliczna forma usprawnia percepcję materiału i pracę z książką.seria "Przeszłość i dziś" zawiera: Przeszłość i Dziś 1. Podręcznik. Klasa 1 Część 1. Liceum i Technikum.
Zakres Podstawowy i zwiększonyPrzeszłość i Dziś 1. Podręcznik. Klasa 1 Część 2. Liceum i Technikum. Zakres Podstawowy i powiększonyPrzeszłość i Dziś 2. Podręcznik. Klasa 2 Część 1. Liceum i Technikum.
Zakres Podstawowy i zwiększonyPrzeszłość i Dziś 2. Podręcznik. Klasa 2 Część 2. Liceum i Technikum. Zakres Podstawowy i powiększony