chwilowy brak towaru
luksusowe wydanie w twardej szytej oprawie z pozłacaną czcionką na okładce - idealne na podarunek.
Pierwszy tom linii obejmuje utwory Prusa z lat 1864–1874 drukowane w prasie: wiersz Do Pegaza z „Kuriera Niedzielnego", Żywot i Pamiętniki śp. Jana w Oleju z „Kuriera Świątecznego", zachowane tylko w rękopisach – On i ona, czyli okropne spotkanie dwóch tkliwych serc na jednym folwarku oraz wydane w zbiorze To i owo w 1873 roku (przedruki z pisma satyrycznego „Mucha", a także tygodnika „Opiekun Domowy", w tym ostatnim autor po raz pierwszy podpisywał się pseudonimem „Bolesław Prus"). Całość poprzedza wstęp do edycji Pism wszelkich pióra dr hab. Beaty K. Obsulewicz, prof. KUL, redaktor naukowej i przewodniczącej Komitetu Redakcyjnego Edycji Pism wszelkich. Wstęp do kolekcji Humoreski, nowele, opowiadania napisał prof. Dr hab. Tadeusz Żabski. Tom zawiera w dodatku bibliografię najważniejszych opracowań nowelistycznej twórczości Prusa; aparat krytyczny tworzą noty edytorskie oraz odmiany tekstu, korzystanie z książki upraszcza indeks nazwisk.
linia A: Humoreski, nowele, opowiadania obejmuje znikome formy Bolesława Prusa: udramatyzowane scenki dialogowe, nazywane przez pisarza krotochwilami, humoreski i różnorakie utwory wierszowane, obrazki, nowele, opowiadania. Do roku 2017 planujemy wydanie pierwszych pięciu tomów, tomy 1.–3. W opracowaniu Zespołu „wrocławskiego" pod redakcją naukową prof. Tadeusza Żabskiego, 4. I 5. W przygotowaniu Zespołu „warszawskiego" pod redakcją naukową prof. Barbary Bobrowskiej i prof. Ewy Paczoskiej. Tom pierwszy, obejmujący utwory powstałe w latach 1864–1874 (w tym zbiór To i owo), przedstawia najczęściej Prusa-humorystę; drugi, zawierający teksty z lat 1874–1875, zbiera pomiędzy innymi teksty określane mianem Szkiców warszawskich; trzeci oferuje czytelnikom nowele i opowiadania z lat 1875–1876, od Lokatora poddasza po Przygody Edzia; czwarty (1876–1877) pozwoli na lekturę pomiędzy innymi Wsi i miasta, Sierocej doli, W walce z życiem; piąty (1877–1880) – Strasznej nocy, Szkatułki babki czy Norcia i Plunia.
Początki literackie Prusa to różnorakie utwory wierszowane, obrazki, udramatyzowane scenki dialogowe, nazywane poprzez pisarza krotochwilami oraz humoreski. Akcja utworów toczy się w redakcji czasopisma, na studenckiej stancji, na ulicach Warszawy, w Ogrodzie Saskim i na Ujazdowie, na stacji kolejowej i w pociągu – w przestrzeniach genialnie znanych autorowi. Też tematyka skupia się na sprawach bliskich pisarzowi: pracy dziennikarskiej, literatury, sporów o nowe prądy umysłowe itd. Wielka część tekstów tworzy proces Szkice społeczne, w którym pole obserwacji poszerza się o kwestie obyczajowe, zarówno warszawiaków, jak i prowincjonalnej szlachty, dotyczące sposobu bycia, mentalności, zróżnicowanych zachowań i nawyków. Typowe postacie to przywożone do Warszawy panny na wydaniu, a także wabieni przez nie, lecz i oporni kawalerowie, studenci i literaci, bywalcy teatralni i piwosze, obserwowani i prezentowani poprzez Prusa jako dawnego lubliniaka i „naturalizowanego" warszawiaka.
EDYCJA KRYTYCZNA PISM wszystkich BOLESŁAWA PRUSA
Wydawnictwo Episteme, pod auspicjami Towarzystwa Literackiego im. Adama Mickiewicza, realizuje projekt graficznego i redakcyjnego opracowania, a także wydania edycji krytycznej Pism wszelkich Bolesława Prusa.
Pisma wszystkie Bolesława Prusa pozostały uporządkowane według 2 głównych kryteriów edycji krytycznych: wysokojakościowego, a także chronologicznego. Wprowadzono podział na serie – grupy rodzajowo-wysokojakościowe: A: Humoreski, nowele, opowiadania; B: Powieści; C: Kartki z podróży; D: Publicystyka filozoficzno-społeczna i literacka; E: Kroniki, F: Korespondencja, G: Notatki twórcze.